واکسن دیابت نوع یک، در سال 2018 آزمایش خواهد شد

24 ژوئیه 2017- به مدت 20 سال محققان دانشگاه Tampereدر فنلاند بر روی دارویی کار کرده اند که هدف آن محافظت از بدن در مقابل ویروسی است که ماشه‌ی ابتلا به دیابت نوع 1 را می‌کشد. حال پس از آزمایش‌های موفق بر روی موشها، دانشمندان قصد دارند آزمایشات بالینی این واکسن را در سال 2018 آغاز کنند. اگرچه نتایج شگفت‌انگیزی را تا مدت 8سال انتظار ندارند.

 دانشمندان نمونه‌ی اولیه‌ی این واکسن را برای جلوگیری از ابتلا کودکان به دیابت نوع 1 ساخته‌اند، آنها معتقدند این واکسن درمان قطعی دیابت نوع 1 نیست اما پتانسیل توقف توسعه‌ی آن در کودکانی که به نوع خاصی از ویروسها آلوده شده‌اند را دارد. محققان سراسر دنیا هنوز نمی‌دانند چرا در بیماری دیابت نوع 1، سلولهای  بتا توسط سیستم ایمنی هدف قرار گرفته و نابود می‌شوند.

در طی سالها، علم ژنتیک موفق به تولید انواع مختلفی از برچسب‌های شناسایی یا 'ID tags'شده است که به عنوان مارکرهای لوکوسیت انسانی شناخته می‌شوند با این برچسب‌های شناسایی می‌توانند سلولهای بتا را علامتدار کرده و بهتر از قبل بر روی آنها تحقیق نمایند.

 پرفسورHeikki Hyöty از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Tampere، نظریه‌ای را به عنوان یکی از راه‌های ابتلا به بیماری دیابت نوع ارائه داده است که شامل یک عفونت ویروسی با نوعی اینترویروس است. این گروه از ویروس‌ها همچنین می‌توانند سبب فلج اطفال، هپاتیت، مننژیت و همچنین بیماریهای  در دست، پا و دهان شوند.

این گروه از محققان فنلاندی پیش از این توانستند ارتباطی را بین یک نوع اینتروویروس بنام coxsackievirus B  و واکنشی که جرقه‌ی حمله‌ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا را در بدن می‌زند، اثبات کنند. در سال 2014، پرفسورHyöty's  کشف کرد که 6 سویه از گروه Bویروسهای coxsackievirusesبا دیابت نوع 1 در کودکان ارتباط دارند.

 همچنین داده‌های گردآوری شده توسط محققان آمریکایی در سال 2007 نشان داد که یک چهارم از 444 عفونت شناخته شده توسط اینتروویروسها در این کشور، توسط ویروس coxsackievirus Bایجاد می‌شود.

 پرفسور Hyöty'sدرنتیجه‌گیری مطالعه‌ی خود در سال 2014 اعلام کرد که می‌توان بر اساس این اطلاعات تخمین زد که کمتر از 5 درصد از کودکان آلوده به ویروس CVB1به دیابت نوع 1 مبتلا می‌شوند. این درصد بطور بالقوه صدها جوان را سالانه در سراسر جهان به دلیل آلوده شدن با این ویروس به دیابت نوع 1 مبتلا می‌کند، این تعداد می‌تواند افزایش یابد اگر سایر اعضای این گروه از ویروس‌ها نیز سبب تخریب سلولهای بتا شوند.

پرفسور Hyöty'sافزود: درحال حاضر ما ثابت کردیم که این نوع واکسن برای موشها موثر و ایمن است، روند تولید این واکسن برای انجام مرحله‌ی بعدی مطالعه که آزمایش این واکسن بر روی انسان است، سرعت قابل توجهی گرفته است، علاوه بر این، این واکسن از عفونت‌های ناشی از enterovirusesمانند سرما خوردگی، میوکاردیت، منتژیت و عفونت‌های گوش جلوگیری می‌کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/type-1-diabetes-vaccine-to-be-tested-in-2018-96370012.html